МОДЕЛЮВАННЯ НАПРУЖЕНО-ДЕФОРМОВАНОГО СТАНУ ОПОР ШЛЯХОПРОВОДУ ІЗ ПРОРІЗОМ ДЛЯ ПРОЇЗДУ АВТОТРАНСПОРТУ ДЛЯ РАЦІОНАЛЬНОГО ПРОЕКТУВАННЯ

Автор(и)

  • Володимир Олексійович Попов Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0003-2379-7764
  • Ірина Вікторівна Маєвська Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0001-5999-6824
  • Аліна Володимирівна Попова Донецький національний університет імені Василя Стуса,
  • Михайло Сергійович Агарков Вінницький національний технічний університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/2311-1429-2025-1-06-18

Ключові слова:

автомобільний шляхопровід, проїзна опора, пролітна будова, напружено-деформований стан, залізобетонна рама, перехідні конструкції.

Анотація

У статті описано принципове раціональне конструктивне рішення опор шляхопроводів, які, внаслідок складної
містобудівної ситуації, характерної для щільної забудови типових обласних та районних центрів України, повинні
мати можливість наскрізного проїзду для автотранспорту крізь опору. Таким чином, опора має одночасно виконувати
функцію підтримання пролітної будови шляхопроводу, а, також, забезпечувати технологічну можливість прокладання
в рівні основи опори автомобільного проїзду. Розглянуто декілька принципових конструктивних варіантів
улаштування проїзних опор, що улаштовуються на слабких ґрунтах. Проаналізовано переваги та недоліки кожного з
варіантів. Серед обраних варіантів вибрано найбільш раціональний – у вигляді монолітної рамної «П»-подібної
конструкції на пальових фундаментах, що об’єднані суцільним плитним ростверком. Наведено, також, методику
підбору геометричних параметрів основних конструктивних компонент такої опори. Запропоновані інженерні рішення
проілюстровані на конкретному прикладі – проектованому шляхопроводі у м. Вінниці. Для зазначеного прикладу
розроблено фрагмент генерального плану шляхопроводу та архітектурну форму опори з проїздом у вигляді
просторової «П»-подібної рами. Для запропонованої архітектурної форми виконано підбір раціональних геометричних
параметрів з урахуванням правил дорожнього руху за викладеною методикою. Для зазначеного архітектурного
рішення опори з проїздом розроблено модель споруди у просторовій постановці методом скінчених елементів з
використанням стандартного програмного комплексу «Lira-САПР». Оцінено найбільш несприятливі комбінації
навантажень, які включають технологічні впливи на споруду у рівні пролітної будови шляхопроводу та в рівні проїзду
по тілу фундаментів опори. Проаналізовано напружено-деформований стан опори. Для розробленої моделі проїзної
опори виконані попередні міцнісні розрахунки та визначено найбільш небезпечні перерізи, в яких діють максимальні
силові та моментні фактори. Доведено, що найбільш навантаженими конструктивними елементами опори з проїздом
є ригельна система, що підтримує пролітну будову шляхопроводу, внаслідок великої відстані між стійками опори, а
також, конструкції фундаментів, внаслідок горизонтальних складових, що виникають при русі автотранспорту.
Виконані розрахунки підтверджують, з точки зору міцності і жорсткості, принципову можливість улаштування та
раціональність обраного конструктивного рішення опори із проїздом.

Біографії авторів

Володимир Олексійович Попов, Вінницький національний технічний університет

к.т.н., доцент кафедри будівництва, міського господарства та архітектури.
Факультет будівництва, цивільної та екологічної інженерії

Ірина Вікторівна Маєвська, Вінницький національний технічний університет

к.т.н., доцент кафедри будівництва, міського господарства та архітектури,
факультет будівництва, цивільної та екологічної інженерії

Аліна Володимирівна Попова, Донецький національний університет імені Василя Стуса,

студент

Михайло Сергійович Агарков, Вінницький національний технічний університет

магістрант кафедри будівництва, міського господарства та архітектури,
Факультет будівництва, цивільної та екологічної інженерії

Посилання

Popov V.O., Voytsekhivsʹkyy O.V. Metod pidsylennya zalizobetonnykh mostovykh opor ulashtuvannyam

bitrapetseyidalʹnoyi oboymy. Suchasni tekhnolohiyi, materialy i konstruktsiyi v budivnytstvi. Naukovo-tekhnichnyy

zbirnyk. Vinnytsya, VNTU, 2022-1. S. 5 – 15. Rezhym dostupu: https://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/355784;

https://dorndi.org.ua/ua/metod-pidsilennya-zalizobetonnih-mostovih-opor-ulashtuvannyam-bitrapeceidalynoyi-oboymi

Popov VOLODYMYR, Voitsehivskiy OLEXANDR The effective method of strengthening of reinforced concrete

beam bridges by arrangement of the horizontal steel-concrete cover system. Concrete structures for resilient society.

Proceeding of the FIB Symposium 2020, 22-24 November, China, Shanghai. Chapter 12. P. 1258 – 1264.

Popov V.O. Metod rekonstruktsiyi balochnykh mostiv bez zupynky yikh ekspluatatsiyi ulashtuvannyam novoyi

zbirno-monolitnoyi prolitnoyi budovy / V.O. Popov, I.V. Mayevsʹka, A.V. Popova, M.YA. Zhylovsʹkyy // Suchasni

tekhnolohiyi, materialy i konstruktsiyi v budivnytstvi. Naukovo-tekhnichnyy zbirnyk. Vinnytsya, VNTU, 2021-2. S.

– 15. Rezhym dostupu: https://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/35576; https://dorndi.org.ua/ua/metod-rekonstrukciyibalochnih-

mostiv-bez-zupinki-yih-ekspluataciyi-ulashtuvannyam-novoyi-zbirno-monolitnoyi-prolitnoyi-budovi

Popov V.O. Nesucha zdatnistʹ zalizobetonnykh mostovykh balok za pokhylymy pererizamy / V.O. Popov, D.M.

Bayda, O.V. Voytsekhivsʹkyy, V.V. Kotenko // Suchasni tekhnolohiyi, materialy i konstruktsiyi v budivnytstvi.

Naukovo-tekhnichnyy zbirnyk. Vinnytsya, VNTU, 2024-1. S 6 – 13. Rezhym dostupu:

https://mtmdc.com.ua/uk/journals/tom-21-1-2024, https://doi.org/10.31649/2311-1429-2024-1-6-13

DBN V.1.2-14-2009. Zahalʹni pryntsypy zabezpechennya nadiynosti ta konstruktyvnoyi bezpeky budivelʹ, sporud,

budivelʹnykh konstruktsiy ta osnov. K.: Minbud Ukrayiny, 2009. – 37 s. – (Derzhavni budivelʹni normy Ukrayiny).

DBN V.2.3-22:2009 Mosty ta truby. Osnovni vymohy proektuvannya. [Na zaminu DBN V.2.3-14:2006].

[Chynnyy vid 2009-11-11] – K.: Minrehionbud Ukrayiny, 2009. (Derzhavni budivelʹni normy Ukrayiny).

DSTU 4100:2021. Bezpeka dorozhnʹoho rukhu. Znaky dorozhni. Zahalʹni tekhnichni umovy. Pravyla zastosuvannya.

[Na zaminu DSTU 4100:2014]. [Chynnyy vid 2021-11-01] – K. : DP UkrNDNTS, 2021 – 140 s. (Natsionalʹni

standarty Ukrayiny).

DBN V.1.2-15:2009 Mosty ta truby. Navantazhennya ta vplyvy. [Na zaminu DBN V.2.3-14:2006].

[Chynnyy vid 2009-11-11] – K.: Minrehionbud Ukrayiny, 2009. – 84 s. (Derzhavni budivelʹni normy Ukrayiny).

DBN V.1.2-2:2006. Navantazhennya i vplyvy. Normy proektuvannya. [Na zaminu SNyP 2.01.07-85 (krim rozdilu

]. [Chynnyy vid 2007-01-01] – K. : Minbud Ukrayiny, 2006. – 71 s. – (Derzhavni budivelʹni normy Ukrayiny).

DBN V.2.3-14:2006 Mosty ta truby. Pravyla proektuvannya. [Na zaminu SNyP 2.05.03-84]/ [chynnyy vid 2006-05-

. K.: Ministerstvo budivnytstva, arkhitektury ta zhytlovo-komunalʹnoho hospodarstva Ukrayiny, 2006. – 217 s. –

(Derzhavni budivelʹni normy Ukrayiny).

DSTU B V.1.2-3:2006. Prohyny i peremishchennya. Vymohy proektuvannya. Vved. Z 1 sichnya 2007 r. na zaminu

rozdilu 10 SNyP 2.01.07-85. K.: Minbud Ukrayiny, 2006. – 10 s. – (Natsionalʹnyy standart Ukrayiny).

DSTU B V.2.6-156:2010. Betonni ta zalizobetonni konstruktsiyi z vazhkoho betonu. Pravyla proektuvannya.

[Chynnyy vid 2011-06-01]. - K: Minrehionbud Ukrayiny, 2011. – 118 s. – (Natsionalʹni standarty Ukrayiny).

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 3

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

[1]
В. О. Попов, І. В. Маєвська, А. В. Попова, і М. С. Агарков, «МОДЕЛЮВАННЯ НАПРУЖЕНО-ДЕФОРМОВАНОГО СТАНУ ОПОР ШЛЯХОПРОВОДУ ІЗ ПРОРІЗОМ ДЛЯ ПРОЇЗДУ АВТОТРАНСПОРТУ ДЛЯ РАЦІОНАЛЬНОГО ПРОЕКТУВАННЯ», СучТехнБудів, вип. 38, вип. 1, с. 6–18, Вер 2025.

Номер

Розділ

БУДІВЕЛЬНІ КОНСТРУКЦІЇ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 > >>