ВПЛИВ КОМПОЗИТНОЇ АРМАТУРИ НА ФІЗИКО- МЕХАНІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ БЕЗШОВНИХ БЕТОННИХ ПОКРИТТІВ

Автор(и)

  • Альона Василівна Бондар Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-8098-1181

DOI:

https://doi.org/10.31649/2311-1429-2025-1-19-26

Ключові слова:

безшовні бетонні покриття; композитна арматура; склопластик; базальтопластик; CRCP; довговічність; тріщиностійкість; дорожнє будівництво.

Анотація

У статті представлено результати дослідження впливу композитної арматури (склопластикової та
базальтопластикової) на фізико-механічні характеристики безшовних бетонних покриттів. Показано актуальність
переходу від традиційних асфальтобетонних конструкцій, що характеризуються невисоким терміном служби та
високими експлуатаційними витратами, до цементобетонних і безперервно армованих покриттів (CRCP), які
забезпечують підвищену довговічність та надійність. Виконано аналіз світового й вітчизняного досвіду застосування
технології CRCP, а також розглянуто характерні дефекти жорстких дорожніх покриттів та причини їх виникнення.
Особливу увагу приділено проблемі тріщиноутворення, що обмежує термін експлуатації традиційних бетонних плит,
та можливостям композитної арматури зменшувати ширину і кількість тріщин завдяки рівномірному розподілу
напружень і відсутності корозійних процесів.
На основі експериментальних випробувань встановлено, що використання склопластикової арматури дозволяє
знизити ширину тріщин у середньому на 18 %, тоді як базальтопластикова арматура забезпечує зменшення цього
показника майже на 24 % при одночасному підвищенні міцності на згин на 10–12 % у порівнянні зі сталлю. Виявлено
також, що застосування композитних армувальних елементів знижує вагу конструкцій, покращує стійкість до дії
агресивних середовищ, температурних коливань і циклічних навантажень, що є особливо важливим для автодоріг із
високою інтенсивністю руху. Технологія CRCP із композитною арматурою дає можливість скоротити товщину
плити до 20 %, знизити витрати матеріалів та збільшити міжремонтні інтервали до 25–50 років.
Отримані результати підтверджують доцільність застосування неметалевих композитних матеріалів у
дорожньому будівництві України. Використання склопластикової та базальтопластикової арматури у складі
безшовних бетонних покриттів забезпечує довговічність, зниження експлуатаційних витрат та підвищення безпеки
дорожнього руху. Це відкриває перспективи інтеграції композитних матеріалів у національні стандарти проектування
та сприятиме реалізації стратегій сталого розвитку транспортної інфраструктури.

Біографія автора

Альона Василівна Бондар, Вінницький національний технічний університет

кандидат технічних наук, доцент кафедри будівництва, міського господарства та
архітектури

Посилання

Hameliak I. P., Dmytrychenko A. M., Nahaichuk V. M., Raikovskyi V. F., Bykovets M. M. Features of the technology

for strengthening road pavements with cement concrete layers. Roads and Bridges. 2020. Issue 22. P. 63–78. URL:

https://nidi.org.ua/files/upload/%D0%97%D0%B1_%D0%94%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%B8%20%

D1%96%20%D0%BC%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8%20_2020%20%E2%84%9622%20c%2063-78.pdf

DSTU-N B V.2.3-36:2016. Guidelines for the construction of rigid road pavement. Kyiv, 2017. 30 p.

Hameliak I. P., Koretskyi A. S., Koretskyi S. S. On the necessity of constructing cement concrete pavements in Ukraine.

Avtoshliakhovyk Ukrainy. 2013. № 5 (201). P. 24–26.

MR V.2.7-37641918-885:2017. Methodical recommendations on ensuring the reliability of rigid pavement structures of

highways when using high-strength cement concrete. Kyiv, 2017. 66 p.

GBN V.2.3-37641918-557:2016. Highways. Rigid pavement. Design. 2016. 74 p.

Hameliak I. P., Shurhaia A. H., Dmytrychenko A. M. Road cement concrete for the construction of local roads. Roads

and Road Construction. 2019. Issue 106. P. 12–23. URL:

http://publications.ntu.edu.ua/avtodorogi_i_stroitelstvo/106/12.pdf

R V.2.3-37641918-917:2021. Recommendations for the design and construction of continuously reinforced concrete

pavement. Ukravtodor, 2021. 48 p.

DBN V.2.3-4:2015. Highways. Part I. Design. Part II. Construction. 2015.

DBN V.2.3-5:2018. Streets and roads of settlements. 2018.

GBN V.2.3-218-534:2011. Transport structures. Assessment of the condition of concrete pavement of highways. 2011.

Sanni A., Handy M., Thebean D. Building sustainable continuously reinforced concrete pavement using GFRP bars:

case study. Highway 40 West. Montreal, Canada. Resilient Infrastructure. 2016.

Continuously Reinforced Concrete Pavement Manual: Guidelines for Design, Construction, Maintenance, and

Rehabilitation. FHWA-HIF-16-026. 2016. URL: https://www.fhwa.dot.gov/pavement/concrete/pubs/hif16026.pdf

Design of Continuously Reinforced Concrete Pavements Using Glass Fiber Reinforced Polymer Rebars. FHWA-HRT-

-081. 2005.

Benmokrane B., Eisa M., El-Gamal S. First Use of GFRP Bars as Reinforcement for Continuous Reinforced Concrete

Pavement. CICE 2008. Zurich, 2008.

Lemlin M. Bituminous Pavement and Continuously Reinforced Concrete Pavement (CRCP) on a Motorway in Walloon

Region (Belgium). Economical Comparative Study. 9th Int. Symp. on Concrete Roads. Istanbul, 2004. P. 116–128.

Laurent G. Economic Comparison Between Concrete and Conventional Road Pavements in France. 9th Int. Symp. on

Concrete Roads. Istanbul, 2004. P. 21–31.

Continuously Reinforced Concrete Pavement Performance and Best Practices. The Advanced Concrete Pavement

Technology (ACPT). FHWA-HIF-12-039. 2012. URL:

https://www.fhwa.dot.gov/pavement/concrete/pubs/hif12039/hif12039.pdf

Guide for Design of Pavement Structures. Washington, DC: AASHTO, 1993. 784 p.

Continuously Reinforced Concrete Pavement Performance and Best Practices. FHWA-RD-00-022. Washington, DC:

Federal Highway Administration, 2000. 180 p.

Yu H. T., Von Quintus D. W., Khazanovich L. Performance of CRCP Pavements. Iowa State University, 2015. 156 p.

ASTM A1035/A1035M-20: Standard Specification for Deformed and Plain, Low-Carbon, Chromium, Steel Bars for

Concrete Reinforcement. ASTM International, 2020.

DSTU B V.2.3-10:2009. Cement concrete road pavements. Kyiv: Ministry of Regional Development and Construction

of Ukraine, 2009. 28 p.

DSTU-N B V.2.3-23:2009. Guidelines for the design of cement concrete road pavements. Kyiv: Ministry of Regional

Development and Construction of Ukraine, 2009. 68 p.

Nguyen L. et al. Long-Term Performance of CRCP in Cold Regions. Journal of Transportation Engineering. 2020. №

(8). P. 1–10.

Hlukhiv V. S., Chornyi S. P. Technologies for the construction of cement concrete pavements. Kyiv: NAU, 2021. 212 p.

Jiang Y., Li L. Application of Composite Rebars in CRCP under Freeze–Thaw Conditions. Construction and Building

Materials. 2022. Vol. 320. P. 1–12.

Zelenovskyi V. A. Construction of rigid pavement layers. Scientific and production journal “Avtoshliakhovyk Ukrainy”.

Special Issue 277’2023. P. 84–89. URL: https://journal.insat.org.ua/wp-content/uploads/2024/03/Thesis_Conf_2023.pdf

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 1

Опубліковано

2025-09-15

Як цитувати

[1]
А. В. Бондар, «ВПЛИВ КОМПОЗИТНОЇ АРМАТУРИ НА ФІЗИКО- МЕХАНІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ БЕЗШОВНИХ БЕТОННИХ ПОКРИТТІВ», СучТехнБудів, вип. 38, вип. 1, с. 19–26, Вер 2025.

Номер

Розділ

БУДІВЕЛЬНІ КОНСТРУКЦІЇ

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>